Klubové akce Galerie
Návštěvníci
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDnes9
mod_vvisit_counterVčera56
mod_vvisit_counterTento týden65
mod_vvisit_counterMinulý týden397
mod_vvisit_counterTento měsíc1087
mod_vvisit_counterMinulý měsíc1053
mod_vvisit_countercelkem83314

Online (20 minutes ago): 1
Your IP: 54.167.250.64
,
Today: Říj 24, 2017
Home Technika

Technika

                                  BMW R75 mit Seitenwagen

  Motocykl BMW R75 s postranním vozíkem byl vyvinut speciálně pro vojenské účely. V období 1940 - 1944 jich bylo vyrobeno 16545 ks.

Osádku tvořili jeden až tři muži,na sajdkáře bylo umístěno náhradní kolo a brašny nebo kastlíky s municí a výstrojí a kanistr s benzínem.

Na lafetu v přední části sajdkáry bylo možno namontovat kulomet MG34 nebo MG42. Motocykl BMW R75 byl využíván motospojkami,k 

přepravě vyšších důstojníků do předních linií a k provádění rychlého průzkumu. Vojáci motocyklových jednotek a jejich charakteristická

výstroj byli symbolem bleskové války. Jejich dlouhé pogumované pláště a ochranné brýle na ocelových přílbách byly vidět téměř všude.

Byl to působivý obrázek,ve skutečnosti však tito vojáci byli po každém dni silně vyčerpáni,protože jejic stroje měli místo zadních tlumičů

sedla se spirálovým odpružením...

       Páteř stroje tvořil dvojitý trubkový kolébkový rám,zadní kolo motocyklu a kolo sajdkáry bylo poháněno čtyřstupňovou převodovkou

se zpátečkou kardanovým a křížovým hřídelem. Motocykl měl uzamykatelný diferenciál a hydraulické brzdy na hnacích kolech,na předním

kole byla mechanická brzda a teleskopická vidlice. Převod prvního umožňoval projet téměř všude a motocykl tak byl do vyvinutí vozidel

s náhonem 4x4 nejlepším terénním vozidlem. V rukou zkušeného řidiče byl motocykl BMW a podobně koncipovaný ZUNDAPP KS750

velmi užitečným a výkonným vozidlem. Tyto stroje byly rovněž jedny z nejsložitějších vojenských motocyklů,jaké se kdy vyráběly.

       V extrémních zimních podmínkách východní fronty byly výfuky motocyklů BMW a ZUNDAPP opatřeny jednoduchým výfukem a

výměníkem tepla,přivádějícím teplý vzduch k rukám a nohám řidiče a do sajkáry. Jednou z originálních koncepcí využití motocyklů

BMW  a  ZUNDAPP KS750 byl návrh,aby tyto stroje vlekly lehká polní děla,používaná výsadkovými jednotkami. Motocykly mohly být

opatřeny jednoduchým dvoukolovým vlekem.

           TECHNICKÁ DATA

motor   -    BMW R75  -  2,4l čtyřtaktní dvouválec

obsah  -    746 ccm

výkon   -      26 hp

max.ot  -    4400 ot/min

délka    -    2,40 m

výška   -       1 m

šířka    -      1,73 m

váha    -      420 kg      s postranním vozíkem   670 kg

max.rych. -   92 km/h

dojezd   -   340 km

osádka -  jeden až tři muži

 

SdKfz 124 - WESPE

   Vznik tohoto vozidla si vynutila situace na frontě,kdy rychlé divize potřebovaly palebnou podporu těžkých houfnic,které mohly vést palbu na větší vzdálenost a nebo ničení silně opevněných míst.Nová zbraň pak měla být  využívána jako mobilní dělostřelectvo téměř ve všech divizích.Od roku 1942 probíhal vývoj lehčí houfnice ráže 105mm na podvozku lehkého tanku PzKw II.

   Vývojem nové zbraně byla pověřena firma Alkett,která celý podvozek včetně uložení agregátů,přeměnila.Jediné co zůstalo původní je motor,který se však přesunul do střední části vozidla aby se v jeho zadní části mohl vybudovat bojový prostor.Podvozek je podobný jako u lehkého tanku jen se snížil počet podpůrných kladek pásu na tři.Rozestupy zůstaly přibližně symetrické.Vzhledem k posunu agregátů a úpravám vnitřního vybavení došlo i k pozměnění řidičského prostoru,zůstal sice vpředu vlevo, posunul se však více dopředu vedle převodovky.Palivová nádrž o objemu 200 litrů se nacházela na podlaze vany až vzadu za motorem.Řidič měl nad sebou pancéřovou budku s odklopnou čelní deskou a průzorem,další dva průzory byly na bocích.Bojový prostor chránila poměrně vysoká svařovaná nástavba, vytvořená z plechů o síle 10mm.Přední stěnu nástavby tvořil štít zbraně,který i při maximálním možném odměru zamezoval zásahu do bojového prostoru.Zadní stěna byla horizontálně rozdělena na dva díly z nichž vrchní díl byl vyřešen jako sklopný.Jím posádka nastupovala do vozu a dopolňovala munici. Houfnice FH 18/2 ráže 105mm dosahovala stranového odměru + - 17°,náměr se pohyboval v rozmezí - 7°až + 42°.Hlaveň byla dlouhá 28 ráží.Zásoba munice činila 32 střel,které se ukládaly vertikálně i horizontálně v bojovém prostoru.Osádka se skládala z pěti mužů - řidiče,velitele,střelce a dvou nabíječů.wespe

 

   Výroba ve varšavské pobočce firmy FAMO začala v roce 1942 a pokračovala až do roku 1944.Za tuto dobu bylo zkompletováno a předáno 682 vozidel,oficiálně nazvaných - leichte Feldhaubitze 18/2 auf Fahrgestell Panzerkampfwagen II(sf).Mnohem populárnějším se však stalo bojové jméno,přidělené rozkazem z 27.2.1944 - WESPE.

   Jedinou další verzí tohoto vozidla se stal vůz pro dopravu střeliva.Toto vozidlo nemělo houfnici a čelní stěna byla zaslepena 10mm silným plechem.Osádku tvořili dva muži a dalo se na tento vůz naložit až 90ks nábojů ráže 105mm.Těchto vozů bylo vyrobeno 158 exemplářů.

   WESPE - základní technická data                                                                                                                                 

hmotnost        -   11,48 t                              

délka               -    4,82 m                                             

šířka                -    2,28 m                                                                                                                                               

výška              -    2,30 m                                                                                                                                                

motor              -   Maybach HL 62 TRM                                                                                      

výkon mot.    -    140 hp                                                                                                                                         

max.rychlost silnice  - 40 km/h                                                                                                                                      

max.rychlost terén    - 20 km/h                                                                                                                                   

zásoba PHM   - 200 l                                                                                                                                                  

spotřeba silnice - 90 l/100km                                                                                                                              

 spotřeba terén   - 135 l/100km                                                                                                                                

dojezd silnice    -  140km                                                                                                                                            

dojezd terén      -   95km                                                                                                                                       

pancéřování  -  vana + čelo 18mm                 

boky + záď 14,5mm                                                                                                                                

nástavba 10mm                                                                                                                           

překážky  - stoupání 30°, stěna 42mm, brodění 80cm,příkop 1,7m                                                                   

výzbroj - 1x105mm houfnice FH 18/2                                                                                                                     

osádka  - 5 mužů

 

Bojové vozidlo pěchoty

BRADLEY

                 V roce 1983 bylo do výzbroje americké pozemní armády pod označením M2  pojmenováním Bradley zavedeno nové bojové vozidlo pěchoty. Až do zastavení výrobních pásů u firmy United Defence v roce 1995 obdržela americká armáda více než 6300 těchto vozidel. Existují dva základní typy a několik verzí. Bojové vozidlo pěchoty M2 je v původním provedení určeno pro přepravu sedmičlenného družstva, které může vést palbu z bočních střílen speciálně upravenými automatickými puškami M16 ráže 5,56 mm, označenými M231. Téměř identické bojové vozidlo M3 pro ozbrojený průzkum nemá střílny a veze větší zásobu munice na úkor snížení počtu členů družstva na dvě osoby. Proto při dalším popisu nebudou oba typy dále rozlišovány.

                  Svařovaná korba vozidla M2 je z hliníkového pancéřování, její čelo a boky zesiluje vrstvený pancíř. Dvoumístná plně otočná věž ve středu korby je zhotovena z hliníkového pancéřování, které je dále zesíleno vrstvou ocelového pancíře. Ve věži je lafetován automatický kanon M242 ráže 25 mm a spřažený 7,62mm kulomet M240C. Canon má náměr -10° až 60° a díky stabilizaci jej lze přesně zaměřovat a používat i za jízdy. Nabíjecí mechanizmus umožňuje volbu mezi dvěma druhy munice. Střílet lze jednotlivými nebo dávkami rychlostí 100 až 200 ran/min. Na levém boku věže je dvojité odpalovací zařízení pro PTŘS TOW. Pro kanon je k dispozici pohotovostní zásoba 300 kusů munice a 600 ran je uloženo uvnitř vozidla (verze M3 má k dispozici 300 + 1200 kusů kanónové munice). Pro kulomet M240C je u M2 zásoba 800 + 1400 ran u M3 to je 800 + 3400 ran. Kromě dvou PTŘS v odpalovacím zařízení je uvnitř vozidla uloženo pět dalších střel TOW (u M3 dvojnásobek). Osádka má k dispozici ještě tři pancéřovky M72A2. Vozidlo M2/M3 je plně plovoucí, příprava pro plavbu vyžaduje cca. 30 min. 

Celý článek...